Nekateri člani Združenja so se na nas obračali s temo različnega tolmačenja navajanja turistične takse ne izdanih računih.

Zato smo se, 18.1.2023 na obrnili na Finančni urad Republike Slovenije z naslednjim vprašanjem:

» Spoštovani,

V Združenju sobodajalcev, ki je nastalo na pobudo sobodajalcev samih s ciljem povezovanja, izobraževanja, izmenjave informacij, izkušenj in znanj, že nekaj časa iščemo odgovor na temo pravilnega izstavljanja računov za storitve sobodajalstva.

Težava nastane v nejasnem tolmačenju in načinu, kako se na izstavljenem računu, ki ga sobodajalec izstavi gostu, pravilno navedeta turistična in promocijska taksa. Ker želimo na to vprašanje odgovoriti našim članom, še pred viškom zimske počitniške sezone in s tem zagotovili, da je njihovo delo tudi iz tega dela pravilno, se vam za vaš odgovor že na tem mestu zahvaljujemo.

Torej, naše vprašanje je naslednje. Računi, ki se lahko izstavljajo preko VKR, Mini blagajne ali kateregakoli drugega programa za izstavljanje računov ponujajo različne možnosti ampak nas zanima kako se turistično takso navede pravilno.

 Ali se turistično in promocijsko takso doda kot novo postavko oziroma ali se ju doda k opombi npr. Ostali davki in se v opisu opiše, kakšne vrste davka imamo namen vnesti in njegovo vrednost?«

In nato 3.2.2023 prejeli naslednji odgovor:

»Spoštovani.

V elektronskem sporočilu z dne 20.1.2023 navajate, da v Združenju sobodajalcev iščete odgovor na temo pravilnega izstavljanja računov s strani sobodajalcev. Menite, da je težava v nejasnem tolmačenju načina izstavljanja računov s strani sobodajalcev. Ali je pravilno, da sobodajalec na računu navede turistično in promocijsko takso. Navajate, da želite pravilen odgovor posredovati vsem vašim članom še pred viškom zimske počitniške sezone in s tem zagotoviti, da bi poslovali pravilno. Sprašujete nas, kako se pravilno navede turistično takso na VKR račune in kako se jo pravilno poroča v davčni blagajni. Zanima vas tudi, če se turistično in promocijsko takso doda kot novo postavko ali se ju doda k opombi npr. ostali davki in se v opisu napiše, za kakšno vrsto davka gre in njegovo vrednost.

Znesek za turistično oziroma promocijsko takso se na izdanem računu za opravljeno storitev nastanitve lahko navede, ni pa to potrebno. 

Po določbi 19. člena Zakona o spodbujanju razvoja turizma – ZSRT-1 morajo pravne osebe javnega in zasebnega prava, samostojni podjetniki posamezniki, sobodajalci in kmetje, ki sprejemajo turiste na prenočevanje, pobirati turistično in promocijsko takso v imenu in za račun občine oziroma agencije iz 5. člena tega zakona hkrati s plačilom storitev za prenočevanje ali najpozneje zadnji dan prenočevanja, tudi v primeru, če ne zaračunavajo plačila storitev za prenočevanje. 

Račune pri gotovinskem poslovanju morajo za dobavo blaga ali storitev izdati zavezanci, ki morajo voditi poslovne knjige in evidence. Turistična in promocijska taksa ne predstavljata plačila za opravljeno storitev, zato se zanju ne upoštevajo določbe glede izdajanja računov (81. člen Zakona o davku na dodano vrednost – ZDDV-1).

Če je na izdanem računu za opravljeno storitev nastanitve, ki se mora davčno potrditi, izkazan tudi znesek turistične in promocijske takse, se ta taksa davčno potrjuje v sklopu računa. Turistična oziroma promocijska taksa sta dajatvi, ki se zaračunavata v imenu in za račun občine oziroma agencije iz 5. člena ZSRT-1, zato se znesek vpiše v polje »Ostali davki/dajatve«. Račun se lahko izda in davčno potrdi tudi brez navedbe turistične oziroma promocijske takse. 

Če je račun za turistično takso, ki je plačana z gotovino, izdan ločeno (čeprav ga ni potrebno izdati) od računa za opravljeno storitev nastanitve, le-ta ni predmet davčnega potrjevanja računov. 

Podrobnejše informacije v zvezi z izdajanjem računov sobodajalcev so objavljene na povezavah:

Pripravil/-a:

Tadeja Volgemut

finančni kontrolor svetovalec specialist I«

Na panelni razpravi, 15.2.2023, smo vsem članom javno predstavili ta odgovor in bili enotnega mnenja, da je potrebno pri takšnih temah nastopiti združeni, na takšen način je lažje nastopiti v javnosti in doseči razjasnitve in pridobiti odgovore, ki, kot v tem danem primeru, omogočajo bolj jasno in pravilno delovanje na področju sobodajalstva in še konkretneje pri pravilnem naslavljanju turistične takse na izstavljenih računih.

V nadaljevanju panelne razprave smo odprli še kar nekaj pereč